W ostatnich latach wyraźnie widoczny jest wzrost cen samochodów. Dlatego aktualnie przykładamy do tego zakupu jeszcze większą wagę, a do czynników które decydują o wyborze konkretnego auta w mniejszym stopniu przyczyniają się marka, estetyka czy wyposażenie. Pod uwagę bierzemy przede wszystkim niezawodność. Dlatego niezwykle ważne są jakość materiałów, zastosowane technologie, a przede wszystkim trwałość użytych komponentów. Wydając na zakup samochodu kilkadziesiąt tysięcy chcemy mieć pewność, że nie będziemy musieli gościć w warsztacie naprawczym zbyt często. Na podstawie ocen tych ostatnich powstają raporty o najmniej zawodnych samochodach. Jakie samochody nie goszczą w warsztatach naprawczych?
Ranking niezawodnych samochodów
Szukając informacji o tym, który z samochodów przysporzy nam najmniej problemów po zakupie sięgamy po różnorodne rankingi i zestawienia. Warto przy tym zwrócić uwagę, że organizacje zajmujące się ich przygotowaniem uwzględniają odmienne kryteria. Dlatego też w zależności od tego, czy spojrzymy na raport OCU, TUV czy ADAC zauważymy, że tytuł niezawodnego samochodu jest przyznawany innemu modelowi. Czym różnią się poszczególne zestawienia?
Te trzy samochody praktycznie nie goszczą w warsztatach naprawczych – ranking OCU
OCU czyli hiszpańska Organizacja Konsumentów i Użytkowników pierwsze trzy miejsca przypisuje kolejno Toyocie, Subaru oraz Lexusowi. Ranking ten zdaje się potwierdzać przekonanie kierowców o tym, że japońskie i niemieckie samochody są znacznie mniej awaryjne od chociażby francuskich (wg „Rankingu awaryjności samochodów według polskich mechaników” opracowanemu przez sieć ProfiAuto).
Zakup używanego samochodu = regularne wizyty w warsztacie naprawczym?
Decyzja o zakupie używanego samochodu jest związana z ryzykiem jego awaryjności. Jednak można pokusić się o stwierdzenie, że mimo to większość kierowców decyduje się na zakup używanego auta. Pomocny przy wyborze może być Ranking TUV 2023.
Podstawą do powstania raportu jest baza danych zebranych podczas okresowych przeglądów technicznych na terenie Niemiec. W raporcie uwzględniane są wyłącznie te modele, które przyjechały do stacji kontroli pojazdów w liczbie powyżej 10 tys. egzemplarzy. Skupia się on na samochodach w przedziale wiekowym od 2 do 11 lat.
Podczas przeglądów technicznych realizowanych w warsztatach naprawczych sprawdzane są:
- sprawność hamulców,
- sprawność amortyzatorów,
- oświetlenie,
- jakość i trwałość podwozia,
- jakość ogumienia,
- układ wydechowy.
Ponadto sprawdza się ewentualną korozję i jej rozwój, a także inne istotne usterki.
Wśród aut dwu i trzy letnich, które najrzadziej goszczą w warsztatach naprawczych prym wiedzie kolejno Mercedes, następnie Volswagen i Audi. W ich przypadku wskaźnik usterek nie przekroczył 3%. Natomiast na przeciwległym końcu znalazły się m.in. Dacia i Citroen. W przypadku Dacii Logan wskaźnik usterek wyniósł aż 11,6%.
Ranking ADAC – opinia mechaników
Ranking ADAC w przeciwieństwie do rankingu TUV nie bazuje na danych dotyczących obowiązkowych badań technicznych pojazdów, a skupia się na naprawach dokonywanych przez mobilnych mechaników ADAC. Ciekawostką jest to, że w 2022 roku po raz pierwszy w historii rankingu uwzględniono w nim również samochody elektryczne. Analizie poddano cztery modele: BMW i3 i Renault Zoe, Volkswagen ID.3 i Tesla Model 3. Ranking przypisuje samochody do kilku kategorii, m.in.: mini, auta miejskie, klasa niższa średnia, klasa średnia, klasa wyższa.
Wśród samochodów, które najrzadziej goszczą w warsztatach naprawczych znalazły się między innymi dwa modele Suzuki, Toyota Aygo, kilka modeli Audi i BMW, a także Mercedesa. Natomiast do najbardziej awaryjnych aut zaliczono między innymi: kilka modeli Renault. Pewną niespodzianką może być natomiast Toyota C-HR czy Toyota Rav4, a także Mercedes klasy E, który został uwzględniony na 3. pozycji w rankingu dotyczącym wyższej klasy aut.
Analizując poszczególne rankingi trudno wybrać jedno auto, które zapewni jego właścicielowi rzadkie wizyty w warsztacie naprawczym. Choć poszczególnych rankingach powtarzają się marki takie jak Audi, Toyota czy Mercedes to nawet wśród nich trafiają się modele, które nie są tak niezawodne jak można by się tego spodziewać.