Bezpieczeństwo na drogach w dużej mierze uzależnione jest od stanu technicznego poruszających się po nich pojazdów. Niewątpliwie każdy kierowca powinien dbać nie tylko o stan wizualny swojego samochodu, ale przede wszystkim o to, aby jego stan techniczny nie zagrażał bezpieczeństwu w ruchu drogowym. To właśnie dlatego tak istotne jest prowadzenie kalendarza wymiany części eksploatacyjnych samochodu. Które części i jak często powinny być wymieniane?
Wyspecjalizowani mechanicy i fachowcy obsługujący warsztaty samochodowe rekomendują, aby przegląd olejowy wykonać po przejechaniu 10-15 tys. km lub raz do roku. Właściciele samochodów z instalacją gazową powinni dokonać kontroli w serwisie raz na rok lub po pokonaniu 10 tys. km. Serwis w podanych odstępach czasowych obejmuje m.in.:
- wymianę oleju silnikowego wraz z filtrem, filtra kabinowego i filtra powietrza,
- zbadanie stanu hamulców, zawieszenia, opon, płynów eksploatacyjnych i możliwych wycieków oraz sprawdzenie stanu paska wielorowkowego i pracy rozrządu
Po sprawdzeniu i wymienieniu niezbędnych elementów, mechanik dokonuje jazdy próbnej w celu weryfikacji poprawności montażu.
50 tys. km przebiegu – co należy sprawdzić?
Podczas użytkowania samochodu dochodzi do eksploatacji elementów układu hamulcowego, który odgrywa kluczową rolę w kwestii bezpieczeństwa na drodze. W związku z tym zbliżając się do granicy 50 tys. przejechanych kilometrów należy sprawdzić stan m.in. klocków i tarcz. Zalecane jest, aby wymieniać klocki kiedy ich stan wskazuje na znaczne zużycie lub w momencie, kiedy kierowca zauważa niepokojące sygnały. W przypadku tarcz hamulcowych wymiana będzie konieczna w momencie pojawienia się głębokich rowów lub przebarwień. Warto również pamiętać o wymianie płynu hamulcowego po ok. 40-50 tys. pokonanych kilometrów bądź co dwa lata.
Równie istotnym elementem są części układu zawieszenia, do których zaliczamy: sworznie, drążki kierownicze, tuleje wahaczy, łączniki czy gumy stabilizatorów. Jak często powinniśmy je wymieniać? W znacznej mierze zależy to od stylu jazdy kierującego i stanu dróg, po których porusza się pojazd. Przecięty czas, po którym powinna nastąpić wymiana to 50 tys. km, ale są przypadki, w których trzeba będzie zrobić to wcześniej.
Wielu kierowców zastanawia się jak często powinni dokonywać przeglądu części klimatyzacji w swoim samochodzie. Mechanicy zalecają sprawdzenie jej stanu po przejechaniu 15-30 tys. km lub w momencie zauważenia przez kierowcę znacznego zanieczyszczenia. Warto również po 40-50 tys. przejechanych kilometrów lub po 2 latach przeprowadzić kompleksowy serwis klimatyzacji. Z kolei wymiana filtra kabinowego, w zależności od częstotliwości używania pojazdu, powinna nastąpić po około roku.
Kolejnym ważnym elementem jest filtr paliwa. Aby uniknąć przedostawania się zanieczyszczeń z otoczenia do silnika, w samochodach z silnikiem benzynowym posiadającymi wtrysk pośredni, filtr powinien być wymieniany co ok. 50 tys. km. Z kolei w autach z wtryskiem bezpośrednim, na wymianę kierowca powinien zgłosić się już po ok. 40 tys. km. Taka sama systematyczność zalecana jest przy dieslach.
Około 100 tys. km – co trzeba wymienić w samochodzie?
Warto podkreślić, że nie ma potrzeby regularnego wymieniania niektórych części, jednak należy systematycznie sprawdzać ich stan techniczny. Po około 100 tys. km (lub po ok.5 latach) samochód powinien trafić na warsztat w celu wymienienia paska wielorowkowego wraz rolkami i napinaczami.
O czym jeszcze warto pamiętać i po jakim czasie zgłosić się na wymianę?
- wymiana paska rozrządu czy łańcucha – co 80 tys. km.,
- wymiana opon – gdy bieżnik zetrze się poniżej 4 mm lub guma sparcieje bądź popęka,
- wymiana płynu chłodniczego – co 4 lata albo po około 60 tys. km,
- wymiana akumulatora – przeciętnie między 4 a 5 rokiem użytkowania.
200-300 tys. km przebiegu – które części trzeba wymienić na nowe?
Kiedy samochód będzie miał przejechanych 200-300 km, szczególnie trzeba przyjrzeć się w jakim stanie jest sprzęgło, wtryskiwacze, amortyzatory i sprężyny. Warto zaznaczyć, że stopień zużycia poszczególnych części w dużym stopniu zależy od sposoby użytkowania samochodu oraz terenu, po którym się porusza. Wskazany czas wymiany czy kontroli jest uśredniony, jednak aby samochód był bezpieczny dla kierowcy i innych użytkowników, należy indywidualnie traktować każdy pojazd.
Co jeszcze warto wymienić w samochodzie?
W celu sprawdzenia bądź wymiany niektórych elementów samochodu niezbędna jest wizyta w warsztacie, jednak są czynności, które każdy kierowca może wykonać samodzielnie:
- wymiana wycieraczek – kiedy nie usuwają wody lub powodują rysowanie szyb,
- wymiana płynu zimowego i letniego w zależności od pory roku i warunków atmosferycznych,
- sprawdzanie ciśnienia w oponach (raz na miesiąc lub co około 1000 km),
- sezonowa wymiana dywaników (choć nie jest to konieczne).
więcej informacji na stronie: www.warsztat.pl