fbpx

Niemiecka organizacja motoryzacyjna ADAC przeanalizowała akceptację fotoradarów. Dotyczy to zarówno radarów mobilnych, jak i stałych. Przed podróżą za granicę warto zapoznać się gdzie i z jaką prędkością należy się poruszać. Poza upominkami z zagranicznych podróży, listonosz może dostarczyć nam także „podarunek”, którego raczej byśmy nie chcieli otrzymać. Mowa tutaj o mandacie za przekroczenie prędkości. Wśród kierowców i na platformach internetowych toczą się liczne dyskusje dotyczące tego, jaka jest tolerancja obowiązująca zarówno w przypadku stacjonarnych, jak i przenośnych fotoradarów, oraz o ile można „przekroczyć wskaźnik prędkości” bez konsekwencji.

Mała tolerancja fotoradarów w Niemczech

Badacze przeprowadzili analizę, z której wynika, że w Niemczech tolerancja fotoradarów osadzonych w stałych punktach pomiarowych wynosi jedynie 3 km/h, w przypadku prędkości do 100 km/h. To oznacza, że w teorii, podróżując przy ograniczeniu prędkości do 100 km/h, nieodpłatnie możemy utrzymać rzeczywistą prędkość dochodzącą do 103 km/h. Dla fotoradarów, które operują z prędkościami przekraczającymi 100 km/h, określono tolerancję na poziomie 3 procent pomierzonej szybkości. Z kolei pojazdy policyjne, które są wyposażone w radary, posiadają nieco większe dopuszczalne odchylenie. Wynosi ono 5 km/h w przypadku prędkości do 100 km/h lub 5 procent w sytuacji, gdy prędkość przekracza 100 km/h.

ograniczenie prędkości fotoradar
Tolerancja przekroczenia prędkości w krajach europejskich

Wybierając się w podróż do wskazanych miejsc w Europie, warto zapoznać się z obowiązującymi przepisami. W ten sposób uda nam się uniknąć mandatu i zaoszczędzić niepotrzebnych nerwów. Oto tolerancja pomiarów w niektórych krajach europejskich:

  • Austria: Do pomiarów laserowych stosuje się tolerancję 3 km/h lub 3 procent (przy dopuszczalnej prędkości powyżej 100 km/h); dla pomiarów radarowych 5 km/h lub 5 procent (przy prędkości dozwolonej powyżej 100 km/h);
  • Szwajcaria: Do pomiarów laserowych stosuje się tolerancję 3 km/h poniżej 100 km/h, 4 km/h przy 101-150 km/h, 5 km/h od 151 km/h; do pomiarów radarowych 5 km/h poniżej 100 km/h, 6 km/h przy 101-150 km/h i 7 km/h od 151 km/h;
  • Włochy: stosuje się tolerancję wynoszącą do 5 % prędkości;
  • Hiszpania: tolerancja 7 km/h poniżej 100 km/h, 7% od 100 km/h;
  • Francja: 5 km/h poniżej 100 km/h, 5 % powyżej 100 km/h; dla systemów mobilnych 10 km/h poniżej 100 km/h, 10 procent powyżej 100 km/h.

Uwaga na zawyżone prędkości

Chociaż dzisiejsze prędkościomierze są wyjątkowo dokładne, to wciąż pojawia się pewne zawyżanie osiągniętych prędkości. Ten fakt staje się szczególnie widoczny, zwłaszcza gdy równocześnie korzystamy z urządzeń, które odbierają sygnał GPS. Zgodnie z unijną dyrektywą, odchylenie od wskazań prędkościomierza nie może przekroczyć 10 procent plus 4 km/h. W rezultacie, samochód, którego prędkościomierz wyświetla 120 km/h, w rzeczywistości może osiągać prędkość „tylko” 104 km/h. W nowoczesnych pojazdach różnice między rzeczywistą prędkością, a tą wskazywaną przez prędkościomierz nie są już tak znaczne. Zazwyczaj oscylują one w okolicach kilku kilometrów na godzinę. Mimo to, warto pamiętać, że prędkościomierz nigdy nie pokaże prędkości mniejszej niż ta, którą faktycznie osiągamy.

Źródło: www.motofakty.pl