fbpx

Czy możliwe jest naprawienie szkody z OC sprawcy kolizji lub wypadku drogowego w warsztacie wskazanym przez ubezpieczyciela, zgodnie z metodą serwisową? Czy taka opcja przynosi korzyści właścicielowi uszkodzonego pojazdu?

Aby skorzystać z metody serwisowej i naprawić uszkodzone auto, konieczne jest podpisanie upoważnienia. Na jego podstawie wyznaczone zostanie miejsce, w którym może zostać przeprowadzona naprawa. Alternatywnym rozwiązaniem likwidacji szkody z OC sprawcy jest metoda kosztorysowa. Który wariant jest lepszy dla właściciela uszkodzonego pojazdu?

Różnice między metodą kosztorysową a metodą serwisową

Metoda serwisowa, znana również jako metoda warsztatowa lub bezgotówkowa, polega na minimalnym zaangażowaniu ze strony kierowcy. Po zgłoszeniu zaistniałej szkody, właściciel pojazdu  oddaje swoje auto do serwisu naprawczego i podpisuje upoważnienie, a warsztat zajmuje się kontaktowaniem się z ubezpieczycielem w celu ustalenia wysokości odszkodowania. Po wystawieniu faktury przez serwis, ubezpieczyciel przekazuje środki na konto warsztatu, a właściciel samochodu odbiera naprawiony pojazd.

Z kolei metoda kosztorysowa, czasem nazywana również gotówkową, polega na wypłacie środków na konto poszkodowanego z OC sprawcy w celu dokonania naprawy samochodu. Po zgłoszeniu szkody do towarzystwa ubezpieczeniowego, pracownicy określają wartość szkody i wydają decyzję dotyczącą wysokości odszkodowania. Warto zaznaczyć, że w przypadku, gdy zaproponowana przez ubezpieczyciela kwota będzie satysfakcjonująca dla klienta, pieniądze na jego konto mogą trafić już tego samego dnia.

Upoważnienie warsztatu do naprawy serwisowej – jak to zrobić?

W przypadku wyboru przez właściciela uszkodzonego auta metody serwisowej, w pierwszej kolejności niezbędne jest udzielenie warsztatowi upoważnienia. Zakład ubezpieczeń będzie wówczas kontaktować się z warsztatem w sprawie naprawy. Dokument upoważniający warsztat powinien być sporządzony w formie pisemnej zgody na rozliczenie szkody i odbiór odszkodowania.

Co istotne, aby upoważnienie było ważne, muszą znaleźć się w nim wszystkie informacje, takie jak: dane ubezpieczyciela i właściciela pojazdu, numer szkody i jej data, dane samochodu, dane warsztatu, który ma być upoważniony do naprawy, deklaracja kwoty naprawy oraz podpis posiadacza pojazdu.

Korzyści metody serwisowej

  • minimalizacja formalności do minimum – poszkodowany zgłasza szkodę i podpisuje upoważnienie dla warsztatu. Co ważne, nie ma żadnych dodatkowych obowiązków,
  • poszkodowany otrzymuje samochód zastępczy na czas trwania naprawy;
  • możliwość skorzystania z usługi „door to door” sprawia, że właściciel pojazdu nie musi nawet samodzielnie dostarczać samochodu do warsztatu. Jego pracownik odbierze uszkodzone auto i dostarczy samochód zastępczy,
  • korzystając z metody serwisowej, posiadacz auta oszczędza czas, który musiałby poświęcić na zamawianie części i składanie rachunków do ubezpieczyciela. To wszystko zostaje zlecone warsztatowi.
Czy opłaca się skorzystać z warsztatu rekomendowanego przez ubezpieczyciela?

Zakłady ubezpieczeń mają podpisane umowy z wieloma warsztatami zajmującymi się naprawami powypadkowymi i to właśnie do niech najczęściej kierują poszkodowanych kierowców. Co istotne, dla wielu z nich korzyścią może być fakt, że zazwyczaj warsztat znajduje się w okolicy zamieszkania poszkodowanego. W przypadku, gdy właściciel pojazdu nie ma sprawdzonego warsztatu samochodowego, udanie się do wskazanego przez ubezpieczyciela serwisu może wydawać się dobrym rozwiązaniem. Niemniej warto wiedzieć, że ubezpieczyciel nie ma prawa nakazać naprawy w konkretnym warsztacie. Kierowca sam może wybrać serwis specjalizujący się w naprawach powypadkowych. Dodatkowo, właściciel pojazdu posiadający polisę AC ma możliwość skorzystania z trzech opcji: serwis, warsztat partnerski lub kosztorys.