fbpx

Spowodowanie kolizji czy wypadku podczas jazdy służbowym samochodem może być dotkliwe finansowo dla kierującego nim pracownika. Nie zawsze wszystkie uszkodzenia zostaną zlikwidowane z wykupionego przez firmę ubezpieczenia. Kiedy kierowca musi przygotować się na to, że przyjdzie mu zapłacić za spowodowane szkody. Uszkodzone auto służbowe może generować problemy nie tylko dla jego kierowcy, ale również dla właściciela pojazdu lub leasingobiorcy.

[btn-cta]

Kiedy ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie?

Sprawa jest zdecydowanie prostsza jeżeli kolizja, szkoda parkingowa czy wypadek drogowy zostały spowodowane przez innego kierowcę. Wówczas wystarczy, że sprawca zdarzenia podpisze stosowne oświadczenie. To na jego podstawie firma ubezpieczeniowa wypłaci odszkodowanie poszkodowanemu.

Przy czym ubezpieczyciel powinien zapłacić nie tylko za szkody materialne czyli uszkodzony lub zniszczony samochód. Prawo do odszkodowania będzie ma również poszkodowany pracownik. Może on żądać też wypłaty innych świadczeń, w tym przede wszystkim zadośćuczynienia czy zwrotu poniesionych kosztów leczenia.

samochód odwołanie dopłata

W sytuacji, gdy sprawcą wypadku jest nasz pracownik sytuacja wygląda nieco inaczej. Należy jednak pamiętać, że firmowa flota najczęściej składa się z nowych pojazdów, a to z kolei powoduje, że przedsiębiorcy wykupują dla nich ubezpieczenie AC. Dzięki temu nawet po kolizji czy wypadku spowodowanym z winy pracownika właściciel pojazdu może liczyć, że szkoda zostanie zlikwidowana właśnie z tej polisy. Jest jednak kilka wyjątków, gdy mimo posiadania polisy AC, ubezpieczyciel nie pokryje kosztów naprawy pojazdów.

Auto służbowe – ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczeń Komunikacyjnych przewiduje sytuacje, w których ubezpieczyciel nie będzie odpowiadał za szkody. Zgodnie z art. 38 przywołanej ustawy mowa o szkodach:

  • powstałych podczas zdarzenia, w którym brały udział pojazdy należące do tej samej firmy,
  • powstałych w przewożonych za opłatą ładunkach, przesyłkach lub bagażu,
  • polegających na utracie m.in. gotówki, biżuterii czy papierów wartościowych,
  • polegających na zanieczyszczeniu lub skażeniu środowiska.

We wszystkich wymienionych przypadkach pracodawca będzie musiał wyłożyć pieniądze z własnej kieszeni. Jednocześnie może on żądać zwrotu poniesionych kosztów od swojego pracownika, który w danym momencie prowadził pojazd.

Dlatego jeżeli jesteś właścicielem firmy lub zarządzasz flotą służbowych podczas likwidacji szkody warto zdecydować się na skorzystanie z pomocy eksperta. Tym bardziej jeżeli uszkodzone auta jest leasingowane.