fbpx

Nie da się zataić faktu, że liczba pojazdów poruszających się po polskich drogach nie należy do najnowszych. Niestety, wielu kierowców nie posiada środków na zakup nowego samochodu, nawet jeśli przyznane zostaną pewne dopłaty. W związku z tym powstała inicjatywa, aby wsparcie finansowe udzielane było także na zakup używanych pojazdów. Taka praktyka ma miejsce za granicą i wreszcie otrzymaliśmy oficjalne stanowisko w tej sprawie ze strony państwowych instytucji w Polsce.

Rosnąca liczba specjalistów dostrzega, że skuteczne redukowanie emisji dwutlenku węgla w sektorze transportowym wymaga więcej niż tylko wprowadzenie nowych pojazdów. Konieczne jest także zapewnienie wsparcia dla używanych aut, ponieważ większość społeczeństwa nie dysponuje wystarczającymi środkami finansowymi. Zamiast inwestować w pojazdy o zerowej lub niskiej emisji, kierowcy często decydują się na modernizację starych pojazdów.

Kto może otrzymać dofinansowanie na zakup samochodu używanego?

Przykładem działań mających zapobiegać temu zjawisku jest sytuacja w Stanach Zjednoczonych. Agencja Ochrony Środowiska USA poszerzyła program dotacji na zakup pojazdów z elektryfikacją. Program obejmuje nie tylko samochody elektryczne z baterią (BEV), lecz także hybrydy typu plug-in (PHEV) oraz pojazdy elektryczne z ogniwami wodorowymi (FCEV). Osoby nabywające takie pojazdy kwalifikują się do korzyści podatkowej wynoszącej do 30% wartości pojazdu (maksymalnie 4 000 USD, co jest równowartością około 16 000 zł).

przekazanie kluczyków

Interesującym aspektem jest to, że nowa ustawa działa retrospektywnie i obejmuje pojazdy zakupione od stycznia tego roku poprzez autoryzowane salony samochodowe. Niemniej istnieją pewne ograniczenia, na przykład pojazd musi mieć co najmniej 2 lata i wartość przekraczającą 25 000 dolarów (czyli ponad 100 000 złotych). W przypadku hybryd typu plug-in, zastosowano kryterium minimalnej pojemności baterii na poziomie 7 kWh. Choć regulacje te posiadają pewne subtelności, warto podkreślić, że są one inspirującym wzorcem dla innych państw.

Dofinansowanie za zakup używanego auta dla polskich kierowców

W Polsce obecnie istnieje jedynie wsparcie finansowe dla nowych pojazdów elektrycznych (BEV) i wodorowych (FCEV) w ramach programu „Mój Elektryk”, który umożliwia otrzymanie do 27 000 złotych jako dodatkowej pomocy. Liczba osób składających wnioski w ramach tego programu wzrasta, jednak potencjalnych uczestników byłoby znacznie więcej, gdyby możliwość dotacji obejmowała również używane modele. Warto podkreślić, że zainteresowanie tymi pojazdami stale wzrasta, co wyraźnie ukazują dane dotyczące wzrostu importu używanych samochodów elektrycznych z Norwegii.

Kwestię tę podjął Instytut Badań Rynku i Konsumpcji „Samar” i zainicjował kontakt z polskimi władzami, które w końcu przyjęły nowe stanowisko w kwestii rozszerzenia dofinansowania. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wyraził jednak „brak rozważań” na temat uwzględnienia używanych pojazdów elektrycznych w ramach swojego programu. Ministerstwo Klimatu i Środowiska również poinformowało „Samar”, że nie prowadzi obecnie żadnych prac w tej sprawie. Wskazano, że taki krok mógłby prowadzić do sytuacji, w której dany produkt otrzymałby podwójne dofinansowanie, zwłaszcza że wiele elektrycznych pojazdów w Europie zostało nabytych dzięki dotacjom. Wygląda na to, że polscy kierowcy będą musieli jeszcze poczekać, aby otrzymać dofinansowanie na zakup używanego samochodu.

Więcej informacji: www.wrc.net.pl