fbpx

Współczesne samochody posiadają liczne zalety, jednak wielu kierowców wciąż odczuwa sentyment do klasycznych aut. Odejście od tych pojazdów bywa trudne, szczególnie biorąc pod uwagę narastającą trudność w ich utrzymaniu oraz wprowadzanie stref niskiej emisji w miastach, których oryginalne, pełne charakteru modele nigdy nie spełniały. Renault wpadło na kolejny, genialny pomysł, prezentując projekt Refactory, który umożliwia przystosowanie ponad trzydziestoletnich modeli do obecnych wymogów oraz ich pełną renowację z istotnymi modyfikacjami.

Czy ze starego samochodu można zrobić nowoczesnego elektryka?

Renault niedawno opublikowało koncepcję nowego projektu H1st Vision, a teraz przedstawia projekt Refactory, który stanowi istotny komponent strategii zrównoważonego rozwoju Grupy Renault. Ma globalny zasięg i doskonale wpisuje się w proces dekarbonizacji, który jest kluczowy dla osiągnięcia przez Grupę Renault neutralności węglowej w Europie do roku 2040. Poprzez uruchomienie dwóch zakładów, w Flins we Francji oraz w Sewilli w Hiszpanii, firma podejmuje się renowacji 34-letnich pojazdów na masową skalę, przywracając im pierwotny stan fabryczny. Ten proces przemiany stanowi istotną część globalnego planu transformacji Grupy Renault, skoncentrowanego na tworzeniu wartości i osiąganiu zrównoważonego rozwoju. Projekt Refactory obejmuje również konwersję tradycyjnych samochodów koncernu, poprzez zamianę napędu spalinowego na elektryczny, co stanowi dodatkowy aspekt tej inicjatywy.

W celu osiągnięcia bardziej zrównoważonej mobilności, samochody elektryczne stopniowo stają się powszechnym wyborem, zwłaszcza w obszarach miejskich. Całkowita wymiana istniejącej floty pojazdów spalinowych na nowe modele elektryczne nie jest ani realna, ani pożądana. Z tego powodu retrofit stanowi perspektywiczne rozwiązanie, które może przyspieszyć proces transformacji energetycznej, jednocześnie ograniczając emisję dwutlenku węgla.

W wielu europejskich krajach, celem walki ze zanieczyszczeniem powietrza, władze publiczne przyspieszają plany zmniejszenia dostępu do pojazdów spalinowych, w dążeniu do osiągnięcia całkowicie elektrycznej floty w ciągu kilku lat. Nowe pojazdy elektryczne nie stanowią jedynego rozwiązania. Istnieje bardziej ekonomiczna opcja: przekształcenie samochodu z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym w w pełni elektryczny. Jest to wykonalne i zgodne z przepisami.

pielęgnacja samochodu
Co to jest retrofit?

W zakładzie w miejscowości Flins we Francji, poza odświeżeniem pojazdów koncernu Renault, istnieje możliwość przekształcenia ich napędu spalinowego na elektryczny. Oferta dotyczy ikonicznych modeli takich jak Renault 4, Renault 5 oraz pierwszej generacji modelu Twingo. Ta propozycja ma zamiar w przyszłości się rozszerzyć. Warto zaznaczyć, że Renault jest pionierem w dziedzinie współpracy z producentem zestawów modernizacyjnych R-fit. Zestaw do przekształcenia Renault 4L jest dostępny od lutego tego roku w cenie 11 900 euro, a zestaw do modelu Renault 5 pojawi się na rynku we wrześniu 2023 roku. Obecnie oferta ta dostępna jest wyłącznie na obszarze Francji, gdzie przepisy pozwalają producentowi na taką modyfikację.

Retrofit – które samochody obejmuje program?

Retrofit pojazdów spalinowych na elektryczne dotyczy wszystkich aut starszych niż 5 lat, które są wyposażone w silniki benzynowe lub wysokoprężne. Procedurę przeprowadzają wykwalifikowani specjaliści zajmujący się konserwacją i naprawą samochodów, którzy są zatwierdzeni do tego celu. Proces polega na instalacji już przygotowanych zestawów, a montaż trwa od kilku godzin do kilku dni, w zależności od konkretnego modelu. W trakcie przekształcenia zachowuje się oryginalny układ hamulcowy, amortyzatory oraz skrzynię biegów. Po dokonaniu konwersji, pojazd posiada nadal ważną gwarancję.

Retrofit pojazdów – czy to się opłaca?

Po przeprowadzeniu procedury, konieczne jest zaktualizowanie dowodu rejestracyjnego pojazdu w celu potwierdzenia zmiany rodzaju zasilania silnika. Wymaganym warunkiem jest utrzymanie masy pojazdu poniżej 120% wartości określonej w pierwotnym procesie homologacji. To ograniczenie ma swoje źródło w aspektach bezpieczeństwa, dlatego wszystkie komponenty, w tym hamulce i zawieszenie, zostały zaprojektowane z uwzględnieniem konkretnej masy pojazdu. W związku z tym niemożliwe jest montowanie zbyt ciężkich akumulatorów w tradycyjnych samochodach, co skutkuje ograniczonym zasięgiem, który po dokonaniu przekształcenia wynosi około 90 kilometrów. Co więcej, po przekształceniu, pojazdy klasyczne są traktowane tak samo, jak nowe samochody elektryczne. Zyskują uprawnienia do korzystania z ulg dla pojazdów elektrycznych, a cały proces objęty jest 2-letnią gwarancją. Warto wiedzieć, że pomimo przekształcenia, nadal obowiązują te same interwały kontroli technicznych, jak wcześniej.

Korzyści retrofitu starego pojazdu

Dzięki procesowi retrofitu, stary samochód spalinowy przekształcany jest w stu procentowy pojazd elektryczny, który charakteryzuje się:

  • płynną jazdą bez drgań;
  • cichym, niezawodnym silnikiem, który nie emituje zanieczyszczeń i jest łatwiejszy i tańszy w utrzymaniu;
  • możliwością bezpłatnego parkowania i korzystania z buspasów;
  • brakiem ograniczeń ruchu w strefach czystego transportu.

Właściciele starszych pojazdów z ciekawością przyglądają się nowemu pomysłowi Renault. Być może innowacyjne podejście marki pozwoli na zachowanie klasycznej „perełki” i użytkowanie jej w nowy, ekonomiczny sposób.

Źródło: www.wrc.net.pl