Jeśli prowadzisz warsztat samochodowy z pewnością niejednokrotnie zajmowałeś się naprawą aut uszkodzonych w wypadku. Tego typu usługa mogłaby wydawać się stosunkowo prosta, ale praktyka pokazuje, że jest zupełnie inaczej, a podstawowy problem stanowi uzyskanie od ubezpieczyciela pełnej wypłaty odszkodowania będącego jednocześnie wynagrodzeniem dla warsztatu. Niestety towarzystwa ubezpieczeniowe przez lata wypracowały sobie szereg metod służących do zaniżania kosztorysów, co finalnie powoduje powstanie niedopłaty do faktur warsztatowych. Można tego uniknąć – w takim przypadku kluczowa jest wycena szkody samochodu – kalkulator. Dowiedz się na co szczególnie zwrócić uwagę przygotowując kosztorys!
Przebieg procesu likwidacji szkody jest stosunkowo prosty:
auto uszkodzone w wypadku trafia do warsztatu;
poszkodowany zazwyczaj upoważnia warsztat do odbioru odszkodowania i reprezentacji w przedmiotowej sprawie poprzez podpisanie upoważnienia lub cesji wierzytelności.
Na podstawie oświadczenia o kolizji drogowej do odpowiedniego zakładu ubezpieczeń zgłaszana jest szkoda w imieniu Klienta, niezbędna do tego jest wycena szkody samochodu. Od tego momentu ubezpieczyciel, co do zasady ma 30 dni na wypłatę odszkodowania. Przy czym po około 7 dniach można się spodziewać wizyty rzeczoznawcy, który określi wartość szkody w pojeździe. To na podstawie jego opinii ubezpieczyciel opracuje kosztorys naprawy, który dostarczy do warsztatu.
Bardzo często zdarza się, że poszkodowany oddając samochód do serwisu posiada już kosztorys naprawy, który został sporządzony na podstawie zdjęć. Taka kalkulacja nie odzwierciedla jednak stanu faktycznego uszkodzeń. Dlatego należy wystąpić do ubezpieczyciela o ponowne oględziny przeprowadzone w warsztacie.
Wycena szkody a wysokość odszkodowania
Warunkiem wypłaty odszkodowania jest przyjęcie odpowiedzialności odszkodowawczej przez ubezpieczyciela. Jeżeli samochód nadaje się do naprawy, ubezpieczyciel zakwalifikuje szkodę jako częściową.
Natomiast w przypadku, gdy koszty naprawy przekraczają wartość rynkową pojazdu szkoda zostanie zakwalifikowana jako całkowita. Taka decyzja ubezpieczyciela nie wyklucza naprawy pojazdu, ale koszty wynikające z kosztorysu sporządzonego przez warsztat nie mogą przekroczyć kwoty z arkusza wyceny pojazdu na podstawie którego ubezpieczyciel zakwalifikował szkodę jako całkowitą. Istotnym jest również, aby udowodnić, że pojazd po naprawie nie będzie stwarzał zagrożenia w ruchu drogowym.
Zaniżony kosztorys naprawy
Ubezpieczyciel zazwyczaj dokonuje wyceny naprawy pojazdu na podstawie specjalistycznych katalogów. Można tam znaleźć między innymi informacje o minimalnych i maksymalnych cenach części zamiennych oraz koszty roboczogodzin w zależności od regionu.
Pierwszy kosztorys, który otrzyma warsztat, najprawdopodobniej będzie opierał się na znacznie zaniżonych kwotach. Ponadto może uwzględniać zamienniki oryginalnych części, które bywają nawet o kilkadziesiąt procent tańsze.
Niestety ubezpieczyciele notorycznie zaniżają wysokość odszkodowań. Stosują w tym celu kilka trików, na które powinieneś zwrócić szczególną uwagę. Najważniejsze z nich to:
obliczanie odszkodowania na podstawie ceny zamienników, a nie oryginalnych części,
potrącenia za amortyzację części,
zaniżanie wartości samochodu i zawyżanie wartości wraku przy szkodzie całkowitej,
Serwis naprawczy może nie być w stanie przywrócić samochodu do stanu sprzed wypadku za kwotę zaproponowaną przez ubezpieczyciela w przedstawionym przez niego kosztorysie. Dlatego, aby wykazać rzeczywiste koszty naprawy warsztat powinien przygotować własny dokument dotyczący naprawy aut, przy czym taką kalkulację należy wysyłać ubezpieczycielowi do akceptacji.
W praktyce okazuje się, że ubezpieczyciele stosują zaniżenia również w kosztorysach przygotowywanych przez warsztaty, dotyczą one m.in.:
stawki roboczogodziny,
części zamiennych,
materiału lakierniczego,
nie uwzględnienia technologii naprawy wskazanej przez producenta.
Po ciężkiej przeprawie z ubezpieczycielem warsztat ostatecznie zgadza na zaproponowaną kwotę. Kolejny krok to wystawienie faktury VAT, która ma zostać opłacona przez zakład ubezpieczeń. Jednak bardzo często na tym etapie stosowana odbywa się kolejna weryfikacja wyceny szkody samochodu przedstawionej przez warsztat, np. o 10%. Ubezpieczyciel argumentuje przy tym, że inny warsztat lub serwis dokonałby naprawy za taką kwotę.
Proces likwidacji szkód to proces skomplikowany i złożony, dlatego warto zdecydować się na pomoc ekspertów, którzy skutecznie odzyskują niedopłaty do faktur ze strony towarzystw ubezpieczeniowych oraz pomagają podnosić rentowność warsztatu.
Magdalena Rok-Konopa
Adwokat
Komplementariusz w Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych Rok-Konopa i Wspólnicy sp. k. oraz Dyrektor Zespołu Obsługi Prawnej w Dopłaty Powypadkowe...Czytaj więcej
Czytaj również
12.01.2021
Czytaj więcej
Czym jest Zielona karta?
Prowadząc firmę transportową lub logistyczną wykonującą zlecenia międzynarodowe konieczne jest zapoznanie się z systemem zielonej karty. Czym jest Zielona Karta? W jaki sposób i gdzie można ją wykorzystać? W poniższym
18.12.2020
Czytaj więcej
Szkoda w transporcie zagranicznym
Właściciele i pracownicy firm transportowych muszą mierzyć się z wieloma wyzwaniami. Jednym z nich może być szkoda w transporcie zagranicznym. W takiej sytuacji sprawcą zdarzenia może być obcokrajowiec. W jaki
11.12.2020
Czytaj więcej
Zaniżone stawki za roboczogodziny za pracę warsztatu
W toku likwidacji szkody po wizycie rzeczoznawcy, który dokonał oględzin uszkodzonego pojazdu oczekujemy na kosztorys naprawy, z którego wynikać będzie całościowy koszt naprawy auta z uwzględnieniem między innymi stawek za
30.11.2020
Czytaj więcej
Zwrot kosztów parkingu
Często zapominamy, że naprawa samochodu po wypadku to nie jedyny koszt, który powinien pokryć ubezpieczyciel. Dochodzą do tego również wydatki związane z holowaniem auta i najmem pojazdu zastępczego, a także
Dowiedz się jaką kwotę uzyskamy bezpośrednio
dla Ciebie!